675
Congress of the Anited States

1Houge of Repregentatives
Waghington, BE 20515
September 17, 2019

The Honorable Ajit V. Pai, Chairman
Federal Communications Commission
445 12" Street SW

Washington, D.C. 20554

Dear Chairman Pai,

The American people deserve to know when radio programming they hear on public
airwaves is foreign government-funded propaganda. Yet today, a listener of WZHF
1390 AM in Washington, D.C. would have no idea that the station’s programming is
funded by the Russian Federation. We write to request that the Federal Communications
Commission (FCC) investigate whether WZHF meets its obligations to disclose and
announce the true identity of the sponsor of its programming.

WZHF exclusively airs programming produced by Radio Sputnik. RM Broadcasting,
LLC entered into a commercial agreement to purchase nearly 100% of the airtime of
WZHF from Way Broadcasting, the station’s owner and licensee,' for the purpose of
airing Sputnik Radio programming from November 2, 2017 to December 31, 2020.2
Conspicuously, the contract expires shortly after our next presidential election. On
November 17, 2017, RM Broadcasting entered into an agreement with Federal State
Unitary Enterprise Rossiya Segodnya International Information Agency (Rossiya
Segodnya) to air its programming on WZHF.* On November 25, 2017, WZHF started
airing Radio Sputnik on 1390 AM in Washington, D.C.*

RM Broadcasting receives significant sums of money as a foreign agent of the Russian
Federation to air Radio Sputnik on WZHF. RM Broadcasting sued the Department of
Justice (DOJ) to avoid registering as an “agent of a foreign principal” under the Foreign
Agents Registration Act of 1938 (FARA), as requested by the DOJ. In May 2019, the
U.S. District Court for the Southern District of Florida found that “RM Broadcasting is an
agent of a foreign principal and is required to register under FARA.”® According to RM
Broadcasting’s FARA registration forms, it received $1.4 million between November
2017 and June 2019 from Rossiya Segodnya to broadcast Radio Sputnik.°

Radio Sputnik and Rossiya Segodnya are part of a larger Russian government-funded
propaganda effort. Rossiya Segodnya is a “Russian Federation government-owned news
agency.”’ The Office of the Director of National Intelligence described Sputnik as a
“government-funded outlet producing pro-Kremlin radio and online content in a variety
of languages for international audiences” and found that it was part of the Russian
government’s propaganda efforts to influence our 2016 presidential elections.®



WZHF’s sponsorship identification of its programming is misleading and fails to identify
that the Russian government funds all of the programming on its station. As required by
FCC rules, an announcement of sponsorship identification must “fully and fairly disclose
the true identity of the person or persons, or corporation, committee, association or other
unincorporated group, or other entity by whom or on whose behalf such payment is made
or promised, or from whom or on whose behalf such services or other valuable
consideration is received...” To fulfill this requirement, RM Broadcasting’s
programming aired on WZHF contains the following statement: “The radio programming
is distributed by RM Broadcasting, LL.C on behalf of the Federal State Unitary Enterprise
Rossiya Segodnya International News Agency”!® While the message also informs the
listener that additional information is on file with the Department of Justice, this
information does not clearly convey that the true identity of the programming aired on
WZHEF is the government of the Russian Federation.!' A reasonable listener of AM radio
cannot be expected to know that Rossiya Segodnya is a Russian government-funded
propaganda outlet.

The First Amendment prohibits Congress from making laws that abridge the freedom of
the press, and we cherish our country’s culture of free expression. To be clear, we’re not
requesting any press censorship. We are, however, asserting that the American people
have a right to know when a foreign government—especially an adversarial foreign
government—is behind programming aired on American airwaves. Both Congress and
the Administration have adopted policies that have this policy objective in mind. In the
FY2019 National Defense Authorization Act, Congress requires that U.S.-based foreign
media outlets distributing video content through a multichannel video programming
distributor report any relationships to foreign principals to the FCC, which is required to
publicly disclose on such reports.'? DOJ Assistant Attorney General for National Security
John Demers said about the decision in RM Broadcasting, LLC v. U.S. Department of
Justice, “The American people have a right to know if a foreign flag waves behind
speech broadcast in the United States... Our concern is not the content of the speech but
providing transparency about the true identity of the speaker.” '* Ariana Fajardo Orsha,
the U.S. Attorney for the Southern District of Florida, added that “armed with full
information, Americans may properly evaluate the value of the speech they hear.” '* We
fully support these understandings of our country’s press freedoms, both as a legal and
cultural matter.

For the above reasons, we ask that the FCC investigate whether WZHF sufficiently
identifies the frue identity of the sponsor of its broadcast programming.

Most gratefully,
C oGS
‘.7_ = ) Oﬂﬂﬁ—’
==="Anna G. Eshoo Eleanor Holmes Norton
Member of Congress Member of Congress



/ Tomic | Jos Gt O O

Norma J. Torres Yvette D. Clarke
Member of Congress Member of Congress

euy erney )%_\

Mem er of Congress

cc: The Honorable William Barr, Attorney General
The Honorable John Demers, Assistant Attorney General for National Security
The Honorable Ariana Fajardo Orsha, U.S. Attorney for the Southern District of
Florida
The Honorable Michael O'Rielly, Commissioner
The Honorable Brendan Carr, Commissioner
The Honorable Jessica Rosenworcel, Commissioner
The Honorable Geoffrey Starks, Commissioner

I “AM Broadcasting License for WZHF (Facility ID 73306)” (Federal Communications Commission, April
22, 2016), https://publicfiles.fcc.gov/api/service/am/authorization/ 1694407 .pdf.

2 “Way Broadcasting, Inc Agreement Program / Commercial Contract with RM Broadcasting, LLC,”
November 2, 2017, https://publicfiles.fcc.gov/api/manager/download/7cdfdc05-1360-1d5f-16e4-
55bcd90b9a79/72e54745-3ed2-4cb9-bfcd-29df4b6d77fc.pdf.

3 “Services Agreement in Respect of Broadcasting and Transmission of Rossiya Segodya Programs,”
November 17, 201_7,
https://www.courtlistener.com/recap/gov.uscourts.flsd.537245/gov.uscourts.flsd.537245.1.6.pdf.

4 Justin Wm Moyer, “D.C.’s Russia-Funded FM Station Expands to AM after Partners Register as Foreign
Agents,” Washington Post, December 1, 2017, sec. Local, https://www.washingtonpost.com/local/dcs-
russia-funded-fim-station-expands-to-am-after-partners-register-as-foreign-agents/2017/12/01/cdf1da8c-
d3a8-11e7-b7e9-7a29f2f57869 story.html.

> RM Broadcasting, LLC v. U.S. Department of Justice, No. 9:18-cv—-81418 (U.S. District Court for the
Southern District of Florida May 6, 2019).

6 “Registration Statement of RM Broadcasting, LLC Pursuant to the Foreign Agents Registration Act of
1938, as Amended (Registration No. 6694)” (FARA Registration Unit, Counterintelligence and Export
Control Section, National Security Division, Department of Justice, June 21, 2019),
https://efile.fara.gov/docs/6694-Registration-Statement-20190621-1.pdf.

7 “Complaint for Declaratory Judgement" in RM Broadcasting, LLC v. U.S. Department of Justice (U.S.
District Court for the Southern District of Florida, October 19, 2018), . 18,
https://www.courtlistener.com/recap/gov.uscourts.flsd.537245/gov.uscourts.flsd.537245.1.0.pdf.

8 “Background to ‘Assessing Russian Activities and Intentions in Recent US Elections’: The Analytic
Process and Cyber Incident Attribution” (Office of the Director of National Intelligence, January 6, 2017),
https://www.dni.gov/files/documents/ICA_ 2017 _01.pdf.



47 C.F.R. § 73.1212(e). “Sponsorship identification; list retention; related requirements” (emphasis
added)

19 This statement was heard on September 15, 2019. This statement and an additional statement—
“Additional information is on file with the Department of Justice, Washington, D.C.”—are different from a
previously reported statement, “The radio programming is distributed by RM Broadcasting, LLC on behalf
of the Federal State Unitary Enterprise Rossiya Segodnya International News Agency” (“Complaint for
Declaratory Judgement" in RM Broadcasting, LLC v. U.S. Department of Justice, 1. 25.)

' “Complaint for Declaratory Judgement" in RM Broadcasting, LLC v. U.S. Department of Justice, 1. 18
(“Sputnik is a news agency, news website platform, and radio broadcast service established by Rossiya
Segodnya, which is a Russian Federation government-owned news agency.”).

12 John S. McCain National Defense Authorization Act for Fiscal Year 2019 § 1085, 47 U.S.C. 624 (2018)

13 “Court Finds RM Broadcasting Must Register as a Foreign Agent” (Office of Public Affairs, U.S.
Department of Justice, May 13, 2019), https://www justice.gov/opa/pr/court-finds-rm-broadcasting-must-
register-foreign-agent.

14 Id



